Assuring the durability of transport aircraft structure in multipurpose use based on the results of endurance and flight tests
- Authors: Fomichev P.A.1, Kleptsov V.I.2
-
Affiliations:
- National Aerospace University named after N.E. Zhukovsky «KhAI», Kharkov
- Beriev Aircraft Company plc, Taganrog
- Issue: Vol 12, No 2 (2013)
- Pages: 46-53
- Section: AIRCRAFT AND SPACE ROCKET ENGINEERING
- URL: https://journals.ssau.ru/vestnik/article/view/92
- DOI: https://doi.org/10.18287/1998-6629-2013-0-2(40)-46-53
- ID: 92
Cite item
Full Text
Abstract
An approach is proposed to determine the durability of transport aircraft wing structure in multi-purpose use. Relationships are obtained for durability calculations based on fatigue test results depending on typical flight profiles and their relative flying time in service. Dependences are obtained for the calculation of damages within the framework of the known discrete model of atmospheric turbulence. The possibility of refining the fatigue damage calculation using the experimental cumulative probability of flight overload increment is shown. Applying to Be-200ChS aircraft, the fatigue damage in firefighting flights obtained from flight test data was found to be 2.75 times greater than the value calculated by the known method.
About the authors
P. A. Fomichev
National Aerospace University named after N.E. Zhukovsky «KhAI», Kharkov
Author for correspondence.
Email: nil_prochnost@khai.edu
Doctor of Technical Science, Professor
Head of the Department of Aircraft Strength
UkraineV. I. Kleptsov
Beriev Aircraft Company plc, Taganrog
Email: kleptsov@beriev.com
Deputy Chief of the Strength Department
Russian FederationReferences
- Зависимость ресурсных характеристик среднемагистральных пассажирских самолётов от веса конструкции планера [Текст] / В.С. Дубинский, М.Д. Зайцев, Е.И. Крючков [и др.] // Тр. ЦАГИ. – Вып. 2658. – М., 2002. – С. 207 – 214.
- Машиностроение. Энциклопедия. Т. 4-21. Самолёты и вертолёты. Кн. 1. Аэродинамика, динамика полёта и прочность [Текст] / ред. В.Г. Дмитриев. – М.: Машиностроение, 2002. – 799 с.
- Нестеренко, Г.И. Ресурс и живучесть самолётных конструкций [Текст] / Г.И. Нестеренко // Проблемы машиностроения и надёжности машин. – 2005. – №1. – С. 106 – 118.
- Левин, А.С. Уточнение безопасного ресурса критических элементов конструкции крыла «стареющего» пассажирского самолёта [Текст] / А.С. Левин, В.Е. Стрижиус // Науч. вестн. Моск. гос. техн. ун-та гражд. авиации. Сер. Аэромеханика, прочность, поддержание лётной годности ВС.– 2004. – Вып. 84 (2). – С. 35 – 43.
- Стрижиус, В.Е. К расчету эквивалентов программ усталостных испытаний крыльев транспортных самолётов [Текст] / В.Е. Стрижиус // Ученые записки ЦАГИ. – 2000. - № 3-4. – С. 178 – 191.
- ОСТ 1 02514-84 Модель турбулентности атмосферы. – Введ. 01.01.1986. – 13 с.
- Стрижиус, В.Е. Типизированная программа нагружения элементов конструкции крыла регионального транспортного самолёта [Текст] / В.Е. Стрижиус // Науч. вестн. МГТУ ГА. Сер. Аэромеханика и прочность, поддержание лётной годности ВС.– 2006. – № 103. – С. 145-154.