Phenomenological model of mastering educational material with regard to the factor of motivation

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The paper presents the results of the developed of a mathematical model of educational material mastering. The model is based on continuous monitoring of the development of student’s academic abilities and on the proper correction  the academic process by certain components of the process which were structured in advance. The model is a system of ordinary differential equations of the twelfth order written with reference to assimilation functions and the so – colled motivation constituents of educational information.

About the authors

1 1

Samara State Technical University

Author for correspondence.
Email: sadohina@ssau.ru
Russian Federation

1 1

Samara State Aerospace University

Email: sadohina@ssau.ru
Russian Federation

References

  1. Ительсон Л. Б. Математические и кибернетические методы в педагогике. – М.: Педагогика, 1964. – 248 с.
  2. FrankH. DieKibernetische Grundlagen der Padagogik. – Berlin: Padagogik, 1963.
  3. Буш Р., Мостеллер Ф. Стохастические модели обучаемости. – М.: Физматгиз, 1962. – 483 с.
  4. АткинсонР., Бауэр Г., Кротерс Э. Введение в математическую теорию обучения. – М.: Мир, 1969. – 487 с.
  5. Lloyd D. Communication in the University Lecture / Univ.Reading Staff J. 1967. Vol. 1. p.14-22.
  6. Леонтьев Л. П., Гохман О. Г. Проблемы управления учебным процессом: математические модели. – Рига: Изд-во РГУ, 1984. – 239 с.
  7. Потеев М. И. Основы аналитической дидактики: учебное пособие. – Санкт-Петербург: Изд-во ИТМО, 1992. – 167 с.
  8. Потев М. И. Практикум по методике обучения во втузах. – М.: Высшая школа, 1990. – 94 с.
  9. Пиявский С. А. Математическое моделирование управляемого развития научных способностей // Известия РАН, серия «Теория и системы управления». – 2000, №3. – С.100-106.
  10. Пиявский С. А. Оптимальное управление развитием научных способностей школьников и студентов. – Самара: Изд-во СамГАСА, 1998. – 164 с.
  11. Рябинова Е. Н., Титов Б. А. Построение познавательно-деятельностной матрицы учебного процесса // Вестник СГАУ. – Самара: Изд-во ИПУ СГАУ, 2004. № 1 (5). – С. 153-158.
  12. Андреев Ю. Н. Управление конечномерными линейными объектами. – М.: Наука, 1976. – 424 с.
  13. Аткинсон Р. Человеческая память и процесс обучения.– М.:Прогресс, 1980.– 528с.
  14. Рябинова Е. Н., Титов Б. А. Формирование учебной нагрузки в процессе обучения // Сборник трудов Всероссийской научно-методической конференции «Системный подход к обеспечению качества высшего образования»». - Тольятти: Изд-во ТолПИ, 2000. – С.130-137.
  15. Рябинова Е. Н., Титов Б. А. К построению модели обучения с повторением изучаемого материала // Межвузовский сборник научных трудов «Наука, техника, образование г. Тольятти и Волжского региона». Ч. 1. - Тольятти: Изд-во ТолПИ, 2000. – С.73-75.
  16. Рябинова Е. Н., Титов Б. А. О мотивации учебной деятельности // Материалы Всероссийской научно-практической конференции «Управление качеством образования в вузах». - Самара, СамГТУ. – Самара: Изд-во СамГТУ, 2003. – С.128-130.
  17. Беспалько В. П. Образование и обучение с участием компьютеров (педагогика третьего тысячелетия). – М.: Изд-во Московского психолого-социального института; Воронеж: Изд-во НПО «МОДЭК», 2002. – 352 с.
  18. Словарь иностранных слов и выражений / Авт.-сост. Е. С. Зенович. – М.: ООО «Агентство «КРПА «Олимп»: ООО «Издательство АСТ», 2002. – 778 [6] с.
  19. Государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования www.edu.ru/db/portal/spe/index.htm.
  20. Цыпкин Я. З. Основы теории автоматических систем. – М.: Наука, 1977. – 560 с.
  21. Кузовков Н. Т. Модальное управление и наблюдающие устройства. – М.: Машиностроение, 1976. – 184 с.
  22. Rash G. On Specific Objectivity. In: Danish Jear-Book or Philosophy. 1977. v 14. P.58-94.
  23. Rash G. Probabilistic Model for Some Intelligence and Attainment Tests. Chicago. 1980. – 199 p.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2015 VESTNIK of the Samara State Aerospace University

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies