“Rich burn - quick quench - lean burn” technology (RQQL) for aviation gas turbine engine working on liquid natural gas
- Authors: 1 11, 1 11
-
Affiliations:
- Corporation «Aircraft Engine», Perm
- Issue: Vol 1, No 2 (2002): Special Issue
- Pages: 40-45
- Section: ISSUE WITHOUT SECTION
- URL: https://journals.ssau.ru/vestnik/article/view/6
- DOI: https://doi.org/10.18287/2541-7533-2002-1-2-40-45
- ID: 6
Cite item
Full Text
Abstract
The paper reports some results of Research and Development Department of the Joint-Stock Company «Aviadvigatel» (the city of Perm) as to the mastering of RQQL low-emission burning (Rich Burn-Quick Quench-Lean Burn) as applied to the gas turbine engine PS-90A combustion chamber. Data on NOx and CO emission for combustion chambers operating on aviation kerosene and liquid natural gas are presented. It is noted, in particular, that using RQQL burning technology makes it possible to obtain 4- or 5-fold NOx emission decrease as compared to the existing PS-90A combustion chamber. The paper also notes some problems concerning reliable start and steady burning in the RQQLtype combustion chamber when using natural gas as fuel.
About the authors
1 1
Corporation «Aircraft Engine», Perm
Author for correspondence.
Email: sadohina@ssau.ru
Russian Federation
1 1
Corporation «Aircraft Engine», Perm
Email: sadohina@ssau.ru
Russian Federation
References
- Sossounov V. and Orlov V. Experimental Turbofan Using Liquid Hydrogen and Liquid Natural Gas as a Fuel. AIAA/ASME/ASEE 26 th, Joint Propulsion Conference, Orlando. Ft. July 1990.
- Walther R. Moglicher Einsatz Alternativer Brennstoffe in der Luftfahert Potential Use CIVIL Aviation. MTU FOCUS 2/1992.
- Гриценко Е. А., Орлов В. Н. Криогенные двигатели из Самары // Двигатель № 2(8), март-апрель 2000 г.
- Орлов В. Н., Спивак Ю. В., Токарев В. В. Экологические характеристики двигателей «НК» при работе на водороде и углеводородных топливах (керосин, метан) // Объединенная конференция «Снижение выбросов окислов азота при сжигании жидких и газообразных топлив в энергетике и транспорте».
- ЦИАМ ВТИ, 1989 г.
- Туполев А. А. Авиационная Криогенная Программа. Пресс-релиз, апрель 1996 г., г. Москва.
- Иноземцев А. А., Токарев В. В. и др. Камера сгорания газовой турбины. Заявка № 2001112041 от 3 мая 2001 г.
- Иноземцев А. А., Токарев В. В. Технология малоэмиссионного горения RQQL как направление решения функциональных проблем стационарного газотурбинного двигателя // Вестник СГАУ. Сер.: Процессы горения, теплообмена и экология тепловых двигателей. Вып. 4, Самарский государственный аэрокосмический университет, Самара, 2000.
- Щетинков Е. С. Физика горения газов. М.: Наука, 1965.