Proceedings of young scientists and specialists of the Samara UniversityProceedings of young scientists and specialists of the Samara University2782-2982Samara National Research University9176Research ArticleTHE EFFECTIVENESS OF MARKETING COMMUNICATIONS AS APPLIED TO THE DEVELOPMENT COMPANY «DREVO»KukarovaDarya Sergeevnakukarova7@mail.ruZemlyanskayaIrina Alekseevnairinadv99@mail.ruSamara University151220172 (11)546217082021Copyright © 2017, Proceedings of young scientists and specialists of the Samara University2017The article focuses on the analysis of the communicational process in marketing. The authors tried to find the most relevant ways to value the effectiveness of the company’s marketing communications. The main components of the complex of marketing communications: advertisement, sales promotion, direct marketing, public relations are being described. The authors pay special attention to three components in the analysis of marketing communications: communicatory, social and economic effectiveness. The results of the empirical study, which combines quantities and qualitative methodologies, are described in the article.комплекс «4P»продвижение продуктарекламастимулирование сбытапрямой маркетингPR-деятельностьмаркетинговая стратегияпотребитель[Панкрухин А. П. Маркетинг. М.: Омега.Л, 2006. 656 с.][Габинская О. С., Дмитриева Н. В. Маркетинговые коммуникации. М.: Академия, 2010. 240 с.][Котлер Ф. Основы маркетинга [Электронный ресурс]. URL: http:// bibliotekar.ru/biznes-42/122.htm (дата обращения: 01.10.2017).][Пошатаев А. В., Москалев М. В., Семенова Е. И. Маркетинг. М.: Колос, 2005. 368 с.][Бурчаков Р. Г. Комплекс маркетинга: Какую концепцию выбрать? // Маркетинг и маркетинговые исследования. 2006. № 6. С. 572-577.][Энциклопедия маркетинга [Электронный ресурс]. URL: http://www.marketing.spb.ru/lib-mm/tactics/4p_answers.htm (дата обращения: 01.10.2017).][Федеральный закон «О рекламе» от 13.03.2006 № 38-ФЗ (действующая редакция, 2016).][Блэк С. Паблик Рилейшенз. Что это такое? М.: Новости, 1990. 239 c.][Албегова И. Ф., Шаматонова Г. Л. PublicRelations в социальной работе. Ярославль: ЯрГУ, 2014. 104 с.][Медведева Т. П., Лужнова Н. В., Кривошей В. А. Паблик рилейшнз в системе маркетинговых коммуникаций. Оренбург: Изд-во Оренбургского государственного ун-та, 2003. 48 с.][Ерёмин В. Н. Маркетинг: основы и маркетинг информации. М.: КНОРУС, 2006. 656 с.][Шереметьева Е. Н. Комплекс прямого маркетинга // Вестник ОГУ. 2004. № 12. С. 95-100.][Голубков Е. П. Основы маркетинга. М.: Финпресс, 1999. 656 с.][Котлер Ф. Основы маркетинга. М.: Прогресс, 1991. 657 с.][Бернет Д., Мориарти С. Маркетинговые коммуникации: Интегрированный подход. СПб.: Питер, 2001. 864 с.][Мелентьева Н. И. Маркетинговые коммуникации. СПб.: Изд-во СПбГУЭФ, 2011. 72 с.][Рыманов А. Ю., Титова Т. В., Лиханов З. К. Оценка применяемости моделей в маркетинговой деятельности // Мир. 2011. С. 9-15.]