Proceedings of young scientists and specialists of the Samara UniversityProceedings of young scientists and specialists of the Samara University2782-2982Samara National Research University8855PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL EDUCATION OF PARENTS
AS A MEANS OF SUCCESSFUL SOCIALIZATION OF PUPILSRadevichAnastasia VasilevnaNastya20006290@mail.ru251220212 (19)19262206202127122021Copyright © 2022, Proceedings of young scientists and specialists of the Samara University2022<p>This work raises the question of the successful socialization of schoolchildren. This is a particularly significant and urgent task, the solution of which contributes to the formation of an integral personality. The research carried out in this article reveals the problem of psychological and pedagogical education of parents as active participants in the educational process. The family as the first institution of socialization has a decisive influence on the development of the basic social traits of the child's personality, on the success of his entry into society. Diagnostics of parental attitudes in families raising school-age children helps to determine the necessary areas of pedagogical work with parents.</p>family, parental education, intra-family relations, cooperation, democratic style.семья, родительский всеобуч, внутрисемейные отношения, сотрудничество, демократический стиль.[1. Сухомлинский В. А. Мудрая власть коллектива. Москва: Мол. гвардия, 1975. 239 с.][2. Реан А. А. Психология личности. СПб.: Питер, 2018. 288 с.: ил. (Серия «Мастера психологии»).][3. Сухомлинский В. А. Мы продолжаем себя в детях. Киев: Радянська школа, 1974 г. 288 с.][4. Фельдштейн Д. И. Изменяющийся ребенок в изменяющемся мире: психолого-педагогические проблемы новой школы // Национальный психологический журнал. 2010. №2(4) С.6–11.][5. Долгополова А. В., Черкасова О. В. «Модель подготовки студентов к психолого-педагогической работе с родителями // Вестник Самарского университета. История, педаго-гика, филология. 2016. № 1. С.106-112.][6. Науменко Н. М. Педагогическое просвещение родителей как механизм формирова-ния ответственного родительства // Kant. 2017. №1 (22). С.42-46.][7. Ратанова Т. А., Шляхта Н. Ф. Психодиагностические методы изучения личности. Учебное пособие. М.: Флинта, 2005. 125 с.][8. Венгер А. Л. Психологические рисуночные тесты. Иллюстрированное руководство. М.: Владос-ПРЕСС, 2003. 160 с.]